Košík

Objednať po telefóne? +420 799 536 271 (Po–Pi: 9-17h)

Objednajte 2+ balenie a dopravu platíme my.

vysoký cholesterol

Vysoký cholesterol: Typické príznaky a príčiny

Máte radi červené mäso, vajcia, zemiakové lupienky, pohár alkoholu a dokonca si počas dňa zapálite cigaretu? Máte prevažne sedavé zamestnanie a nepamätáte si, kedy ste boli naposledy v posilňovni? Aj keď možno patríte k výnimkám, ktoré potvrdzujú pravidlo, mali by ste sa preventívne zaujímať o svoju hladinu cholesterolu. Čo ovplyvňuje jeho zvyšovanie? A ako ju možno prirodzene znížiť?

Cholesterol je pre ľudský organizmus v určitých obdobiach dôležitý. Pomáha nám napríklad vytvárať vitamín D, ktorého má mnoho ľudí v populácii príliš málo. Je tiež dôležitý pre normálnu tvorbu hormónov a podieľa sa na ďalších životne dôležitých procesoch. Ale ako sa hovorí, všetkého veľa škodí. Ak sa hladina cholesterolu vychýli z rovnováhy, môže to mať na ľudské zdravie množstvo naozaj nepríjemných účinkov. Najmä preto, že dlhodobo zvýšená hladina cholesterolu môže zvyšovať riziko kardiovaskulárnych ochorení.

Zistiť, ako na tom ste, pritom vôbec nie je ťažké. Na jeho zníženie nepotrebujete ani lieky, stačí zatiahnuť záchrannú brzdu a osvojiť si zásady zdravého životného štýlu. Vo väčšine prípadov tak máte svoje zdravie pevne vo vlastných rukách.

Poďte s nami zistiť, čo škodí hladine cholesterolu a čo jej prospieva.

Správne hodnoty cholesterolu

V prvom rade by sme mali povedať jednu zásadnú vec. Pri meraní cholesterolu v ordinácii lekára sa sleduje niekoľko hodnôt. Konkrétne ide o množstvo „dobrého“ HDL cholesterolu a „zlého“ LDL cholesterolu v krvi. Potom sa zisťuje súčet týchto hodnôt.

Hladina cholesterolu u dospelých by mala byť v rozmedzí 5,0 mmol/l. Ak sa pohybuje medzi 5,0 a 6,2 mmol/l, ide o zvýšenú hladinu cholesterolu. Pri hodnote nad 6,2 mmol/l je vysoké riziko problémov (a v takom prípade vám lekár možno bude musieť podať špeciálne lieky).

Keďže v mnohých prípadoch lekár uprednostní zmenu životného štýlu, je užitočné vedieť, čo zvyšuje cholesterol a ako naopak podporiť jeho prirodzené zníženie.

Príznaky zvýšeného cholesterolu

Problémom vysokej hladiny cholesterolu je, že u mnohých ľudí nemá žiadne príznaky. Možno sa dokonca považujete za športovca, ktorý je schopný bežať ťažké preteky, a napriek tomu môžete mať z nejakého dôvodu vysoký cholesterol (napríklad dedičný, čo sa stáva.)

Zvýšené hladiny cholesterolu si preto môžete všimnúť až vtedy, keď spôsobia vážny zdravotný problém, ktorý si vyžaduje pomoc odborníka.

Môžeme sa stretnúť napríklad s týmito príznakmi:

  • Vysoký krvný tlak
  • Diabetes 2. typu
  • Mŕtvica
  • Ochorenia ciev/kardiovaskulárneho systému

Z tohto dôvodu by ste naozaj nemali podceňovať pravidelnú prevenciu a meranie hladiny cholesterolu lekárom, ktorý dokáže spoľahlivo zistiť hladinu cholesterolu z krvných testov.

Príčiny vysokej hladiny cholesterolu

Hladinu cholesterolu v tele ovplyvňuje mnoho rôznych faktorov. Preto je veľmi dôležité dbať na zdravý životný štýl. Niekedy však môže byť zvýšená hladina cholesterolu podmienená aj geneticky. Aj v tomto prípade je však dobré venovať zvýšenú starostlivosť sebe samému. Poďme sa však spoločne pozrieť na najdôležitejšie rizikové faktory, ktorým často nevedomky čelíme každý deň.

Zvýšená úroveň stresu

Stresu sa v každodennom živote nedá úplne vyhnúť, ale môžete podniknúť niekoľko krokov na jeho zníženie alebo obmedzenie. Ako viete, stres môže pochádzať z pracovného zaťaženia alebo osobných problémov. Ak je ho priveľa, telo naň môže reagovať napríklad tým, že bude podráždenejšie, nebude jesť dostatok jedla alebo bude mať väčšiu chuť do jedla, bude nespavé a podobne. Keďže stres ovplyvňuje uvoľňovanie hormónov, núti telo produkovať cholesterol.

Nedostatok pohybu

Nedostatok pohybu je pre modernú dobu typický. Mnohí z nás majú sedavé zamestnanie. Ak však tento nedostatok pohybu nekompenzujete športom vo voľnom čase, môže to mať negatívny vplyv na vašu líniu, imunitu a hladinu cholesterolu. Z tohto dôvodu sa odporúča, aby sa každý človek denne venoval aspoň 20 až 30 minút fyzickej aktivite.

Tí, ktorí práve začínajú alebo majú zdravotné problémy, sa nemusia upracovať k smrti. Vhodná pre vás môže byť rýchlejšia chôdza, chôdza po schodoch alebo plávanie a cvičenie jogy. Potom môžete postupne zvyšovať náročnosť, intenzitu a dĺžku cvičenia.

Nezdravý jedálniček

Úplne vynechať sa nesmie ani zle zostavený jedálniček, ktorý môže obsahovať potraviny zvyšujúce cholesterol. Patrí k nim už spomínané červené mäso, vajcia, plnotučné mliečne výrobky, polotovary a priemyselne spracované potraviny atď. Pozor by ste si mali dávať aj na alkohol.

A čo ďalšie?

Hoci predchádzajúcich niekoľko bodov zahŕňa tie najdôležitejšie, na hladinu cholesterolu môžu mať vplyv aj ďalšie faktory.

Patria medzi ne:

  • Nadváha a obezita
  • Fajčenie
  • Vyšší vek
  • Tehotenstvo

Preto je veľmi dôležité, aby ste stav svojho cholesterolu priebežne sledovali a na základe zistených informácií upravili svoj životný štýl. Uvidíte, že ak budete k tejto úlohe pristupovať dôsledne, z dlhodobého hľadiska sa vám to oplatí.

Ako znížiť hladinu cholesterolu?

Našťastie môžeme ovplyvniť svoju vysokú hladinu cholesterolu tým, čo robíme. Takže nemusí vždy dôjsť na najťažší kaliber, ktorým je nasadenie liekov lekárom. To býva jednou z posledných možností, ku ktorej sa uchýlime, keď všetko ostatné zlyhá.

Bylinky a prírodné látky

Jedným zo spôsobov je dlhodobé užívanie viaczložkových doplnkov stravy na podporu normálnej hladiny cholesterolu, ktoré obsahujú byliny a iné látky, ktoré môžu podporiť normálny lipidový profil.

V zložení tých dobrých, ktoré sú voľne dostupné na našom trhu, nájdete napríklad:

  • Ľanové semienko
  • Červená fermentovaná ryža
  • Extrakt z čierneho cesnaku
  • Artičok
  • Omega-3 (EPA a DHA)
  • Bergamot
  • Niacín
  • Fytosteroly

Cvičenie

Ako už bolo spomenuté vyššie, nevyhýbajte sa cvičeniu a iným formám prirodzeného pohybu. Ak sa vám po príchode z práce nikam nechce, skúste sa motivovať a choďte aspoň na krátku prechádzku. Prípadne nechajte auto doma a ak môžete, zájdite do najbližšieho obchodu na malý nákup. Dobrou motiváciou môže byť aj zaobstaranie si psa, ktorého treba venčiť niekoľkokrát denne. Nebudete tak musieť hľadať žiadnu zámienku, aby ste si obuli tenisky a išli sa pretiahnuť. Kde môžete, používajte schody namiesto výťahu. Dlhé sedenie pri počítači môžete pre osvieženie prerušiť aj 5 – 10 drepmi (pri nich však dbajte na dobrú techniku, aby ste si neodpálili kolená).

Redukcia stresu

Na zníženie stresu sa nemusíte presťahovať do tibetského kláštora. Namiesto toho vyskúšajte niekoľko ľahko dostupných techník, ktoré vám pomôžu v každodennom živote. Pomôcť vám môže napríklad pravidelná meditácia. Niektorí ľudia dávajú prednosť masáži, počúvaniu hudby, práci v záhrade alebo písaniu denníka. Nie je na škodu cvičiť jogu. Ak to nepomôže, skúste delegovať niektoré svoje povinnosti na niekoho iného alebo zmeňte prácu.

Na druhej strane, neutiekajte pred stresom s nezdravými barličkami, ktoré vás môžu stáť peniaze a zdravie. Patrí k nim užívanie drog, pitie alkoholu, fajčenie, impulzívne nakupovanie a zvýšená konzumácia nezdravých potravín. Významným rizikom sú aj stávkovanie a hazardné hry alebo závislosť od sexu.

Zdravý jedálniček

Aby bolo telo zdravé a nič mu nechýbalo, mala by sa dodržiavať pestrá strava, v ktorej bude od všetkého trochu. Pre ľudí, ktorí majú vysokú hladinu cholesterolu, je dôležité, aby nejedli mäso a živočíšne produkty každý deň, ale aby do svojho jedálnička zaradili viac ovocia, zeleniny, strukovín a sóje. Takže niektoré dni si môžete dať mäso a vo vybrané dni ho na tanieri mať nemusíte. Je to teda dobrý kompromis medzi živočíšnou a vegetariánskou stravou.

Dávajte si tiež pozor na:

  • Veľkosť porcií
  • Množstvo oleja, ktorý používate (a aký druh, najlepšie rastlinný)
  • Príjem vlákniny ( ktorá by mala byť spojená s dostatočným množstvom vody)

Čo si z toho odniesť?

Predovšetkým, ak dlhodobé užívanie prírodných doplnkov stravy na podporu normálnej hladiny cholesterolu doplníte ďalšími tipmi z tohto článku, určite sa vám pri ďalšom užívaní podarí dostať hodnoty testov do lepších čísel. Skutočne však ide o dlhodobú zmenu, ktorej sa budete držať veľmi dôsledne.

Zdroje informácií

https://www.nhs.uk/conditions/high-cholesterol/ – Vysoký cholesterol (anglicky)

https://my.clevelandclinic.org/health/articles/11918-cholesterol-high-cholesterol-diseases – Všetko o zvýšenej hladine cholesterolu (anglicky)

https://www.health.harvard.edu/heart-health/how-to-lower-your-cholesterol-without-drugs – Ako znížiť cholesterol bez liekov (anglicky) https://www.webmd.com/cholesterol-management/features/11-tips-to-cut-your-cholesterol-fast – Ako rýchlo znížiť cholesterol (anglicky)

Posledná aktualizácia článku: 2. 11. 2023

Doprava zdarma

pri 2+ ks, dodanie za 24h

Vždy skladom

a bleskovo vám ho doručíme

Tradičná značka

vyvinuté a vyrobené v ČR

100% bezpečný nákup

platíte až pri prevzatí tovaru